Black Swan: Zwarte zwaan swingt in Brugge
Baptiste van Outryve d’Ydewalle, fils de Bertil, relève un nouveau défi professionnel en qualité de porte-parole de CARREFOUR, tout en s’impliquant avec quelques complices dans la production artisanale d’une nouvelle marque de gin.
visuels AR25
Article de Bert Vanden Berghe, paru dans le Brugs Handelsblad, 31/8/2016
Drie vrienden begonnen enkele jaren geleden een exclusieve ginclub in Brugge. Gaandeweg groeiden ze van analyseren tot adviseren. Met de beste botanicals die ze leerden kennen, stookten ze hun eigen gin. Toen op dat moment een zwarte zwaan opdook in de reien, werd The Black Swan geboren.
Hendrik Baeke is productieleider voor Tyco in Oostkamp, Joachim Augustyn is docent in Brugge is en Baptiste Van Outryve is woordvoerder voor Carrefour Belgium. En voor deze gin. "We kenden elkaar van op verschillende gelegenheden, maar zaten nog niet eerder met z'n drieën samen", weet Baptiste. "We waren al een hele tijd apart sterk bezig met gin en ik speelde met het idee om iets meer te doen. Hendrik kwam met het idee naar voren en stelde Joachim voor, die letterlijk een afwijking aan de smaakpapillen heeft."
Gins analyseren
Het trio vormde The Bruges Gin Society, met als doel gins proeven en die te analyseren. Een beoordeling geven ligt iets moeilijker aangezien smaken verschillen, maar over botanicals en kwaliteit valt niet te twisten. Om het zo gestroomlijnd mogelijk te houden, lieten ze niet meer dan vijftien mensen toe in de club. De leden zijn gevarieerd, van sommelier, over herborist en chef-kok, tot ginstoker.Maandelijks komen ze samen om gins te analyseren, maar ook tonics. Zo bekijken ze wat de perfecte gin tonic kan vormen.
"We stonden aan het begin van de opkomst hier, maar het aanbod was lang niet zo uitgebreid als nu. We gingen onder meer op zoek in Nederland en Spanje", aldus Baptiste.
Griekse tonic
Ook vandaag zijn ze nog steeds op zoek naar nieuwe producten, tot zelfs een Griekse tonic die hier nog niet op de markt is verschenen. Maar de Society doet ook meer dan proeven. "Regelmatig komt er ook een gastspreker over de vloer, tot zelfs een psychiater die vertelt over de geestrijke invloed van gin. Gaandeweg klopten ook horecazaken bij ons aan om een evenwichtige en financieel economisch interessante ginkaart samen te stellen. Regelmatig komen ook ginstokers hun gin voorstellen. Sommige vragen ons ook om hulp. Enkele hebben we ook een andere tonic kunnen aanraden bijvoorbeeld, om zo de perfecte cocktail te krijgen."
Want laat er geen misverstand over bestaan, de groep weet wel degelijk waarover ze het hebben. Zo'n 300 gins passeerden al de revue en sommige leden van The Bruges Gin Society zijn zo goed in hun vak dat ze er alle botanicals kunnen uithalen tijdens een blindproeverij.
Geen marketingplan
Het was dan ook logisch dat er vroeg of laat een eigen gin ter sprake zou komen. "In 2014 dachten we er over na om de beste botanicals te bundelen in één gin, een leuk projectje als het ware. Het werd uiteindelijk een proces van anderhalf jaar, met meer dan tachtig verschillende recepturen, waar op het laatste zelfs gediscussieerd werd over een halve gram meer of minder. We zijn redelijk secuur te werk gegaan, ja.(lacht) Maar op een gegeven moment moet je knopen durven doorhakken."
Er werd hard gewerkt om de gin op punt te zetten en eind 2015 was het zover. "Maar aan marketing hadden we niet gedacht, simpelweg omdat het nooit de bedoeling geweest was. Tijdens het ontwikkelingsproces was er veel te doen rond de befaamde zwarte zwaan die in Brugge was terecht gekomen. Aangezien heel wat van onze botanicals lokale kruiden zijn, en aan de rand van het water groeien, lag de naam voor de hand." Hendrik, die van opleiding productontwikkelaar is, ontwierp de fles. Naast de zwarte zwaan werd ook kant in het logo van de fles verwerkt, om de link met Brugge te accentueren.
Positieve reacties
Het succes liet niet lang op zich wachten. Na de lancering in mei ging het snel. De eerste batch van 150 flessen was in enkele dagen tijd uitverkocht.
"We deden nog zo veel mogelijk zelf, maar de productie overtrof onze stoutste verwachtingen. In verschillende horecazaken en drankenspeciaalzaken in de streek is de gin ondertussen verkrijgbaar.
Vooral de Brugse link spreekt de mensen aan. We hebben er lang moeten op wachten en het is heel vreemd om dat succes opeens te moeten vatten. Maar de reacties doen ons sowieso plezier.
Alles wat we verdienen aan de gin, wordt overigens integraal in de ontwikkeling of de productie ervan gestopt
Vroeg of laat komen de commerciële interesses bovendrijven, denkt een mens dan.
"Maar dat is voor ons nog steeds geen item. We houden vast aan onze beginwaarden. We moeten er niet van leven en we willen er ook niet van leven.We willen verder blijven leren en die kennis delen. Als we uit de kosten geraken, zijn we al tevreden. Alles wat we verdienen aan de gin, wordt overigens integraal in de ontwikkeling of de productie ervan gestopt. Zo hebben we een inox vat aangekocht en experimenteren we nog met gin op een houten vat. Voor hetzelfde geld wordt dat top, maar evengoed komt er niets uit. Sowieso leren we er uit. Een tweede gin zit er nog niet meteen in, maar zeg nooit nooit. Als we opnieuw een gedroomd recept vinden... tja." (lacht)
Ook Baptiste ziet de ginliefde in ons land niet meteen getemperd. "Het stopt niet, er blijven maar gins op de markt komen. Wat je wel ziet, is dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Er verschijnt ook veel brol, maar dat markeert alleen maar het grote kwaliteitsverschil en ook daaruit kan je leren. Gin zal ook steeds meer gebruikt worden als een soort afgeleide zoals de negroni. Gin heeft heel wat mogelijkheden en die zijn nog lang niet uitgeput."
Perfect serve
De lokale botanicals houden de mensen van The Bruges Gin Society liever geheim, maar de gin bevat zeker wel al koriander, engelwortel en de klassieke jeneverbes. Je voegt er het best Schweppes Premium Mixer Original tonic of San Pelligrino Old Tonic aan toe. Afwerken kan je met een zeste van sinaasappel en voor de verfijning een takje lievevrouwbedstro.www.thebrugesginsociety.be
Légende sous photo 1 : Hendrik Baeke, Baptiste Van Outryve en Joachim Augustyn van The Bruges Gin Society.Photo Tom Brinckman
Légende photo 2: Deze zwaan ziet haar zwarte collega opnieuw opduiken in de Brugse reien.